Zkrácená historie automobilky Iž
Výroba osobních automobilů v uralském Iževsku se spustila v roce 1966. Jednalo se v podstatě o lehce upravené Moskviče. Jako první automobil sjel z linky 12 prosince a šlo o model nesoucí název Moskvič 408. Veškeré díly a komponenty pro výrobu dodávala přímo moskevská továrna AZLK. Přesně o rok později, v prosinci 1967 se zastavila výroba modelu 408 a vystřídala jej nově výroba modelu s označením 412. Během let 1967 - 1971 probíhala v továrně zásadní rekonstrukce se stanoveným cílem mít vlastní výrobní linky. Na ploše o rozloze bezmála 120 hektarů vyrostly dvě nové hlavní montovací linky. V nich se vybudovaly nové moderní dopravníky licenčně pořízené od Renaultu a montované s pomocí francouzských odborníků. Taktéž byla vytvořena nová lisovna, svařovna či lakovna. Celkově to znamenalo obrovský krok kupředu v rozvoji produkce vozů Moskvič a Iž. V letech 1972 - 1973 továrna vyprodukovala hned několik zajímavých karosářských variant odvozených z Moskviče 412. Jednou z těchto variant je užitkový pick-up 2715, případně polokombi nesoucí označení 2125. Ještě v roce 1973 vyrobila automobilka celkově něco okolo 122 tisíc vozů, o dva roky později se automobilce v Iževsku dokonce podařilo co do objemu produkce předstihnout mateřský závod, když jeho brány opustilo okolo 220 tisíc vozů v nejrůznějších provedeních. Během několika let proběhlo hned několik modernizací stávajících modelů. Na konci osmdesátých let se objevil zbrusu nový model s označením Iž 2126. Tento model byl posledním vozem vyrobeným na bázi Moskvičů. Automobilka úplně nezanikla, vyráběla dál, ale již vozy jiného výrobce.
Historie Iž - auta jednotlivě
Prototyp Zima ( 1965 ) |
Moskvič 408 ( 1966 - 1968 ) |
Moskvič 412 ( 1967 - 1997 ) |
Prototyp Izh TE ( 1967 ) |
|||
Moskvič 434 ( 1968 - 1972 ) |
Prototyp Izh 6 ( 1970 ) |
Izh 2715 ( 1972 - 1997 ) |
Prototyp Izh Start 13 ( 1972 ) |
|||
Prototyp Izh 14 ( 1972 ) |
Izh 2125 ( 1973 - 1997 ) |
Prototyp Izh Start 19 ( 1975 ) |
Izh 2126 ( 1987 - 1997 ) |
|||